دیاکو به عنوان یک آکادمی زبان پیشرو همواره سعی در ارائه سیستم آموزشی کارآمد و پیاده سازی متد و روشهای نوین تدریس نموده است. مدرسین دیاکو با شرکت در دورههای بین المللی تدریس ضمن بروز نگه داشتن دانش فنی و متدهای تدریس، کلاسهایی انگیزشی و جذاب را به زبانآموزان ارائه میدهند. در سالهای نه چندان دور زبان آموزان ایرانی همواره از کلاسهای خسته کننده، ملالآور و بر پایه گرامر گله مند بوده اند. متدهای قدیمی در دنیای آموزش آنطور که باید پاسخگوی نیاز زبان آموزانی که علاقهمند به مکالمه روان به انگلیسی را داشتند نبود.
نیک میدانیم که در دنیای امروز افراد با انگیزههای مختلف و اهداف گوناگون به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان پل ارتباطی با دنیای خارج رو میآورند. همچنین خوب میدانیم که افراد علاقهمند به این زبان بین المللی به دنبال کوتاهترین مسیر و کاربردی ترین سیستم آموزشی هستند تا ضمن فراگیری درست و اساسی این زبان بتوانند در مناسبات اجتماعی و کاری خود از آن بهره ببرند.
امروز موسسات آموزش عالی و کالجهای برتر زبان در همه جای دنیا تلاش میکنند تا با استفاده از متدهای نوین آموزشی انگیزههای لازم را به زبان آموزان خود جهت ادامه فرآیند یادگیری داده و از اینروست که روش و متدهای تدریس همواره در حال بازبینی میباشد.
ما اینجا در دیاکو در بسیاری از کلاسهای مکالمه خود از روش ارتباطی یا Communicative Approach استفاده می نماییم. این روش مکالمه-محور است و تاکید و تمرکز در کلاسها بیشتر بر روی دو مهارت گفتاری Speaking و یا شنیداری Listening میباشد. در این متد نکات گرامری و دستور زبان در غالب مکالمه تدریس میشود و مجموعه Task ها، تمارین و Activity ها به گونهای طراحی شده تا زبان آموز را در موقعیت مکالمه قرار دهد و وی را وادار به صحبت کردن نماید. با معرفی Task در هر مهارت زبان آموز خود را در موقعیت مربوطه میبیند و از طریق تکنیک تفکر انتقادی Critical Thinking و سایر فاکتورهای یادگیری، به اهداف آموزشی خود میرسد. نقش مدرس به عنوان یک لیدر و راهنما در این روش بسیار تاثیر گزار است و مدرسین در دیاکو در هر لحظه از کلاس مکالمه این فرآیندها و پروسه آموزشی را با دقت تحت نظر داشته و وضعیت تحصیلی زبان آموزان خود را رصد مینمایند.
در این روش با گروهبندی نفرات کلاس بصورت دو به دو، سه به سه و یا گروه و دستههای بزرگتر و ارائه Task و تمرین مناسب، سعی در ایجاد فضایی تعاملی و Interactive داریم تا زبان آموزان ضمن ابراز احساسات خود در کلام بتوانند با دیگر افراد کلاس صحبت نموده و ترس ناشی از خجالتی بودن و یا درونگرا بودن بطور کامل و با مرور زمان از بین برود. و این همان چیزی است که در انتهای یک جلسه آموزشی به عنوان رفلکشن Reflection یا فیدبک به هر فرد اطلاق میشود. کلمات و اصطلاحات موجود و مورد نیاز در هر درس آموزش داده میشود تا زبان آموزان بتوانند با استفاده درست از آن کلمات، مکالمهای با مفهوم، با معنا و روان داشته باشند. مدرسین در حین نظارت و Observe بر عملکرد مهارتی افراد در کلاس اشتباهات و اشکالات آنها را یادداشت کرده و از طرق مختلف به اطلاع زبان آموزان رسانده و از آنها میخواهد تا اشتباهات رایج را تصحیح کرده و بازگو نمایند.
همچنین با پیادهسازی فعالیت (ایفای نقش) Role Play به عنوان یکی از شاخص های روش ارتباطی، به هر زبان آموز نقشی سپرده میشود. مکالمات در غالب نقشهای داده شده به هر فرد انجام می پذیرد و هر فرد خود را دقیقا در موقعیتی که برای وی ایجاد شده احساس میکند. کلمات، ساختار و اصطلاحات استفاده شده در این بخش مرتبط با موضوع درس بوده و موضوع مکالمات در هر درس از کتابهای Speakout بسیار متنوع و متفاوت است و بر موضوعات اجتماعی از قبیل فروشگاه و خرید، هتل، تاکسی گرفتن، رستوران و ... میپردازد.
با توجه به اينكه هر درس موضوع مشخصي دارد، يادگيري لغات بصورت دسته بندي شده براحتي در ذهن شما ثبت ميگردد. آشنايي با كليشه ها و جارگنهاي زباني كه در هر درس وجود دارد اين امكان را ميدهد تا شما با بكارگيري آنها در مكالمه بمانند يك فرد انگليسي زبان بتوانيد طبيعي صحبت كنيد.
تدريس ساختارهاي زباني و گرامر در غالب مكالمه از اصول اصلي اين سيستم به شمار ميرود تا زبان آموز نه تنها در كلاس احساس خستگي نكند بلكه متوجه ميشود كه گرامر را تمرين و تكرار جملاتي كه خود ميسازد براحتي توانسته بكار بندد.
استفاده از فايلهاي صوتي، ويديو و پادكست كه هر كدامشان زبان آموز را با خود به دنياي زبان اصلي سوق ميدهد و فرد با ديدن و گوش دادن به اين فايلها با تلفظ صحيح كلمات، لهجه ها و گويش هاي گوناگون آشنا شده و ميتواند سطح مكالمه خود را با آنها محك زده و همسان سازي نمايد. بيشتر گوش دادن به مكالمات افراد انگليسي زبان در غالب فايلهاي صوتي (سي دي) اثري شگرف در سرعت بخشيدن به يادگيري مكالمه براي شما ايجاد ميكند.
لازم به ذکر است که در کلاسهای مکالمه با سیستم Speakout، بر روی دو مهارت دیگر یعنی خواندن Reading و نوشتن Writing نیز کار میشود. ولی عمدتا فضای کلاسی بر روی مکالمه تمرکز دارد.
کارشناسان آموزشی در دیاکو جهت ارتقا سطح دانش زبان آموزان مجموعه کتب کمک آموزشی را در کنار کتابهای اصلی برای هر ترم در نظر گرفتهاند و این رویه سالهاست که در دیاکو انجام می پذیرد. کتابهای کمک آموزشی با هدف افزایش سطح لغت و گرامر زبان آموزان تبیین شده و در محتوای آنها نیز در آزمونهای پایان ترم استفاده میشود. همچنین برای مطالعه آزاد و خواندن بیشتر Extensive Reading از کتابهای داستان مجموعه Oxford BOOKWORMS که بصورت سطح بندی شده است استفاده شده و اکیدا توصیه میگردد. کتابهای داستان همراه با CD صوتی این امکان را میدهد تا ضمن اینکه زبان آموز داستان را خوانده و درک کند با طیف وسیعی از کلمات کاربردی آشنا شده و با گوش دادن به فایل صوتی مهارت شنیداری خود را نیز تقویت نماید.