چه سنی برای یادگیری زبان مناسب‌تر است

اگرچه درک ما از یادگیری زبان به طور مداوم در حال بهتر شدن است، افسانه‌های همیشگی در مورد برتری قدرت کودکان در یادگیری زبان بسیار زیاد است، باندازه‌ای که گاهی ما بزرگسالان را دلسرد می‌کند. اما واقعیت این است که هرکسی فارغ از سنش می‌تواند و باید یک زبان جدید بیاموزد.
چه سنی برای یادگیری زبان مناسب‌تر است


چگونه یاد می‌گیریم


یادگیری زبان عملکرد اساسی مغز است که به ما امکان می‌دهد دنیای خود را (بهتر)درک کنیم. در حقیقت، همه ما حتی قبل از تولد بشدت علاقمند به گوش‌دادن‌ و تقلید زبانهایی که می شنیدیم، بودیم. توانایی مکالمه به زبان مادری بر همین اساس عمیق بنا شده است و توانایی کودکان در بیان، همراه با سرعت رشد شگفت‌آورشان در اولین سال‌های زندگی پیشرفت می‌کند.
کودکان مهارت‌های زبانی را از طریق فرآیندی کسب می‌کنند که دانشمندان آن را "یادگیری ضمنی" می‌نامند: بمعنای جذب و تقلید آنچه می‌شنوند. آنها صرفاً متمرکز بر به دست آوردن ابزارهایی برای برقراری ارتباط هستند و این امر را به موثرترین شکل ممکن انجام می‌دهند؛ به بیان دیگر، به خود ِیادگیری زبان فکر نمی کنند، فقط این کار را انجام می‌دهند.

 

LkjNu5-1612296678.jpg

 

آیا با افزایش سن یادگیری زبان جدید واقعاً دشوارتر می‌شود؟


اگرچه یک مطالعه بزرگ و گسترده اخیر در MIT به این نتیجه رسیده که جنبه‌های خاصی از تسلط به زبان به دوران کودکی مربوط است، برخی از مطالعات، از جمله مطالعه یادگیری زبانی مثل کاتالان-اسپانیایی، نشان داده است که بزرگسالان سریعتر از کودکان یاد می‌گیرند.
تحقیقات گسترده همچنین نشان می‌دهد که بزرگسالان، حتی مبتدیان، می‌توانند به سرعت پیشرفت کنند، به ویژه اگر یادگیری همه جانبه داشته باشند و خود را در محیط زبان جدید غوطه‌ور کنند. غوطهوری به این دلیل موثر است که یادگیری را طبیعی، ضروری، مستمر و سرگرم‌کننده می‌کند.
اما یک مزیت دیگر هم برای یادگیرندگان بزرگسال وجود دارد و آن اینکه بزرگسالان برای یادگیری خود یک رویکرد ساختاری دارند.

 

به دنبال ساختار


این رویکرد ساختاریافته، در هنگام یادگیری یک زبان جدید بسیار ارزشمند است، دقیقاً به این خاطر که زبانها ذاتاً و اساسا بسیار ساختاریافتهاند.
دامنه توجه هم عامل مهمی است و جالب اینکه همراه با ساختار بیشتر، تمرکز بیشتر و دامنه توجه گسترده‌تر به وجود می‌آید. با افزایش سن، اهداف ما از نظر تحصیلات و مشاغل شفاف‌تر می شود که همین می تواند به انگیزه بیشتر ما کمک کند. ارتباطات اجتماعی هم در این امر نقش بسزایی دارند. تقریباً مانند کودکان، بزرگسالان هم اگر بتوانند با دیگر زبان‌آموزان مرتبط شده و از مهارت‌های جدید خود در محیطهای اجتماعی استفاده کنند، سریعتر زبان جدید را یاد می‌گیرند.
اما مانند هر سفری که مقصدش از همان اول روشن است، در زبان‌آموزی هم اگر بدانیم می‌خواهیم به کجا برویم، یادگیری برایمان آسان‌تر می‌شود.

 

dTCA_V-1612296701.jpg

 

اجتناب از دام تسلط


آیا باید هدف نهایی از یادگیری یک زبان جدید، روان صحبت کردن آن باشد؟ با اینکه تسلط کامل به یک زبان هدف نهایی هر فردی است اما این اتفاق زمان‌بر است و تلاش زیادی می‌طلبد. در حالی که یادگیری بعضی از زبان‌ها دشوارتر از بقیه است، به عنوان مثال انگلیسی تقریباً آسان است، دستیابی به تسلط زبانی منوط به کوشش فراوان و درگیری مداوم با آن زبان است، حتی برای کودکانی که این کار را با آگاهی کمتری انجام می‌دهند.

 

EIpUcU-1612296723.jpg

 

درک داستان بزرگ‌تر


یادگیری زبان در خلا اتفاق نمی‌افتد. مطالعات نشان داده که غوطه‌ور شدن در فرهنگ جدید و ارتباط با مردم در آن سوی مرزهای جغرافیایی و مرزهای فرهنگی می‌تواند خلاقیت ما را بیشتر کند. یادگیری یک زبان جدید و ایجاد راحتی در تبادل و تعامل زبانی همچنین می‌تواند به ما کمک کند در بین دیدگاهها و فرهنگ‌های مختلف براحتی جابجا شویم و همدلی و پذیرش خود را با دیگران بیشتر کنیم.
 

برای نوشتن نظرتان ابتدا وارد شوید

در همین زمینه بخوانید!