بهترین موسسه زبان چه ویژگی هایی دارد؟
امروزه آموزشگاه و موسسات زبان متعددی در شهرها مشغول به فعالیت هستند. تعدد آموزشگاه های زبان قطعا تصمیم گیری برای انتخاب یک موسسه زبان استاندارد را برای زبان آموزان دچار چالش های فراوانی خواهد کرد. بنا براین آشنایی با ویژگی های یک موسسه زبان خوب حتما به زبان آموزان در این تصمیم گیری کمک خواهد کرد. در این مقاله سعی خواهیم داشت چند ویژگی مهم یک آموزشگاه زبان خوب را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در انتخاب آموزشگاه زبان مناسب خود به درستی عمل کنید. با ما همراه باشید.
۱ـ بهره گیری از مدرسین مجرب آموزشی
صرف تسلط داشتن بر یک زبان و حتی زبان مادرزادی، اصلا معیار مناسبی برای انتخاب استاد زبان نخواهد بود. برای مثال همه ما ایرانیان تسلط کامل بر زبان فارسی داریم که زبان مادری ماست. اما آیا همه ما می توانیم استاد زبان فارسی شویم و به افراد خارجی، زبان فارسی را به خوبی آموزش دهیم؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است.
از ویژگی های اصلی و مهم یک آموزشگاه زبان خوب باید به وجود مدرسین متخصص با تجربه و مجرب اشاره کرد. یک معلم حرفه ای باید دانش حرفه ای داشته باشد. دانش حرفه ای شامل این موارد می شود: محتوایی که آن ها تدریس می کنند؛ برنامه ریزی درسی و مواد آموزشی؛ اصول کلی و استراتژی های که مدیریت و سازماندهی کلاس را وضع می کند؛ آمار و تعداد زبان آموزان؛ شرایط آموزشی ویژه ای که معلم در آن تدریس می کند؛ اهداف و ارزش های آموزشی و دانش محتوای آموزشی.
یک معلم متخصص هم به دانش عملی و هم به دانش بیانی نیاز دارد تا در فرایند تدریس و آموزش زبان موثر باشد. ویژگی های همچون خلاقیت در تدریس؛ ایجاد انگیزه در زبان آموزان؛ ایجاد محیطی خلاق و پویا و تشویق زبان آموزان به مشارکت در بحثها؛ تشویق به کار گروهی؛ بالا بردن اعتماد به نفس در زبان آموزان؛ پرورش زبان آموزانی متکی به خود؛ بالا بردن توان ارتباطی زبان آموزان و در نهایت به روز بودن و شرکت در محافل علمی از سایر ویژگی های مهم یک مدرس زبان خوب می باشد.
۲ـ مدیریت مناسب آموزشگاه
مدیریت مناسب آموزشگاه (مدرسین؛ پرسنل؛ فضای آموزشی و...) قطعا تاثیر بسیار مهمی بر روی ارایه خدمات با کیفیت بالاتر به زبان آموزان خواهد داشت. مدیریت خوب یک امر ضروری برای داشتن یک آموزشگاه زبان موفق برای مدت زمان طولانی میباشد. می توان به داشتن طرح هایی خلاق برای مدیریت مدرسین آموزشگاه مانند ارایه طرح های تشویقی به مدرسین؛ دادن انگیزه ی صحیح به آن ها و تعیین شاخص هایی برای عملکرد مدرسین اشاره نمود. بنابراین ویژگی آموزشگاه زبان خوب داشتن رهبر و مدیری توانمند است. زمانی که مدیران، کارمندان و اعضای هیئت مدیره یک آموزشگاه، رهبری و مدیریت قوی دارند، زبان آموزان عملکرد بهتری خواهند داشت. این رهبران همواره مدرسان و همکاران خود را تشویق به یادگیری و تقویت مهارتهای روز میکنند تا چالشها و مشکلات زبان آموزان را با شیوهها و راهکارهای تکنولوژی محور رفع کنند. همچنین مدیر موفق یک آموزشگاه زبان در وهله اول خود میبایست دانش زبانی بسیار بالایی داشته باشد تا در کنار مهارتهای مدیریتی بتواند نقش کلیدی و راهبردی در توسعه اهداف موسسه خصوصا اهداف آموزشی آن داشته باشد.
۳ـ طراحی فضای آموزشی
تحقیقات نشان می دهد که طرح فضاهای آموزشی می تواند باعث تقویت و یا بازدارندگی در امر یادگیری داشته باشد. بنابراین عدم توجه به عناصر تشکیل دهنده ی فضای آموزشی مثل کلاس ها، راهرو ها، فضاهای باز، تجهیزات و ... می تواند اثرات منفی برروی زبانآموزان و دانشجویان داشته باشد و بلعکس رعایت کردن این ضوابط و استاندارد ها می تواند باعث ایجاد حس رضایت و تعلق پذیری افراد نسبت به فضاهای آموزشی شود.
دکوراسیون محیط های آموزشی از جمله آموزشگاه های زبان، باید تفاوت قابل توجهی با محیط های اداری داشته باشند. همچنین فضای بیرون از کلاس ها یا همان محوطه آزاد موسسه زبان نیز باید دارای فضایی بسیار گرم، آرام بخش و جذاب باشد که زبان آموزان محیط موسسه را علاوه بر یک فضای آموزشی، محیطی کاملا مفرح و پر انرژی احساس کنند و بتوانند چند ساعت از وقت خود را در این فضا با لذت و بدون استرس سپری کنند. بنابراین این محیط باید محیطی با آرامش و صمیمی و دوستانه و عاری از هرگونه تنش باشد زیرا تنش و استرس دشمن اصلی یادگیری خواهد بود.
برخی از آموزشگاهها برای سنین مختلف برنامهریزی زمانی متفاوتی را لحاظ میکنند و یا مکان تدریس آنها را متفاوت از بقیه قرار میدهند، به طور مثال فراگیران با سن کم و بچهها معمولاً انرژی بالاتری دارند و کنترل و نظم دهی به آنها سخت است. آموزشگاهها باید تدابیری در خصوص ایجاد فضای متفاوت آموزشی با رنگبندی مجزا بیندیشند که این بینظمی و آشفتگی اجتنابناپذیر ناشی از جنب و جوش کودکان خللی در فرایند یادگیری سایرین ایجاد نکند.
۴ـ سیستم ارزشیابی و نمرات
آزمون های موسسات در محیط آموزشی اصلا نباید بار استرس زایی داشته باشند. طبق استانداردهای بین المللی، امتحان های میان دوره (Quiz) باید در راستای ارزیابی هر درس در فواصلی کوتاه از زبانآموزان گرفته شود. آزمونهای پایان ترم یا فاینال میتواند در غالب آزمونهای کتبی، شفاهی و یا پروژهای و یا ترکیبی از این سه باشند. تحقیقات نشان می دهد محول کردن پروژههای مهیج و مورد علاقه هر فرد به او در طول ترم به جای امتحانات استرس زا و سنگین و پرحجم آخر ترم بسیار مثمر ثمر خواهد بود و نتایج آن به خصوص در پیشرفت دانشجویان از این طریق به مراتب بیشتر و بهتر از روش های دیگر می شود. آزمون های آموزشگاه باید از نوع دستاوردی (Achievement Tests) باشند یعنی به طور مثال زبانآموز بتواند بر اساس آنچه که در کلاس یاد گرفته همان را در آزمون پاسخ دهد. این کار به شدت بر افزایش سطح اعتماد به نفس زبانآموزان در یادگیری زبان کمک میکند. آزمون هایی که زبانآموزان در پایان هر دوره میدهند باید طبق استانداردها ی بین المللی باشد تا بتواند ارزیابی مناسبی از میزان یادگیری خود داشته باشد و در صورتی که اکثریت زبان آموزان نتیجه خوبی نداشته باشند باید به اصلاح آن متد ارزیابی پرداخت.
نمرات پایان ترم میبایست در غالب یک دیتابیس قوی و بصورت کاملا محرمانه در اختیار هر زبانآموز در وب سایت موسسه قرار گیرد. بطوریکه هر زبانآموز بتواند با ثبت نام در وب سایت رسمی موسسه و ورود به پنل کاربری خود دسترسی به نمرات ترمهای خود داشته باشد و در واقع تاریخچه نمرات خود را مشاهده نماید.
۵ـ تجهیزات آموزشی آموزشگاه
ابزارها و تکنولوژیهای نوین در راستای بهبود سرعت عملکرد و به عبارتی دیگر برای تکمیل فرآیند آموزش زبان کاربرد دارند. تکنولوژیهای دیجیتال هیچ وقت جایگزین معلم نخواهند شد بلکه فقط کمک یار معلم خواهند بود و نقش حمایتی و تکمیلی در روند آموزش زبان خواهند داشت. نقش حمایتی که تکنولوژی در فرآیند آموزش به خصوص آموزش زبان خواهد داشت این است که تکنولوژی وظایفی را در فرآیند آموزش به عهده بگیرد که معلم به خاطر محدودیت زمان و منابع آموزشی نمیتواند به عهده بگیرد. پس در واقع تکنولوژی میتواند نقش مهمی را در مرتفع کردن یک سری کمبودها داشته باشد. تاثیر تکنولوژی در آموزش زبان از دیکشنری های اندروید و ios و برنامه هایی که برای تصحیح تلفظ استفاده می شوند و صدای زبان آموز را تحلیل می کنند گرفته تا نرم افزار های ترجمه همزمان همگی بسیار کمک کننده هستند. یک آموزشگاه زبان خوب با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی های بروز آموزش زبان مانند ترکيب متون درسي با دیویدی های تصویری، استفاده از CD های کمک آموزشی؛ برگزاری کلاس های آنلاین؛ استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی برنامه ها و تکمیل اهداف آموزشی خود؛ استفاده کردن از دیتا پروژکتور یا السیدی در کلاس برای نشان دادن متن یا محتوایی گرافیکی و... می تواند کیفیت خدمات آموزشی خود را ارتقا داده و نقش بسیار موثری را در یادگیری زبان ایفا کند.
۶ـ منابع تدریس آموزشگاه
موسسات خوب زبان همواره از بهترین منابع برای تقویت مهارت های زبانی استفاده می کنند و معمولا به یک کتاب بسنده نمی کنند، آن های برای هر یک از مهارت ها مرجع هایی جدا تهیه کرده و آمیزه ای از بهترین کتاب های دانشگاهی روز دنیا را در برنامه درسی و سیلابس خود جای می دهند تا بدین ترتیب از دانش روز زبان عقب نمانده و از رقبای خود پیشی بگیرند. اگر بخواهیم بهترین معیار برای انتخاب یک کتاب خوب زبان را به شما بازگو کنیم این است که آن کتاب باید از زبان مؤلف، چگونگی تدریس و تکنیک های پیشنهادی وی را به صورت جزء به جزء در کتابی تحت عنوان Teacher’s guide به اطلاع مدرسین زبان برساند. هر چه رابطه مؤلفان کتاب ها و مدرسین بیشتر باشد موفقیت مدرس در راستای آموزش مناسب بیشتر می شود. یک موسسه استاندارد میبایست تیمی خبره از افراد مجرب در اختیار داشته باشد که وظیفه آنها تصمیم گیری در خصوص کتابهای آموزشی و کمک آموزشی باشد. این افراد میبایست خود مدرس باشند و تدریس چندین کتاب بینالمللی را در رزومه خود داشته باشند تا با اشراف بیشتری بر کتابهای موجود در بازار و آگاهی از محتوای این کتابها تصمیم درست را اتخاذ نمایند.
نکته ی پایانی:
شما باید ابتدا هدف شخصی خود را از یادگیری زبان مشخص کنید. این کار موجب میشود تمرکز خود را برای دستیابی به هدف تان قرار داده و انگیزه قویتری به دست بیاورید و سپس متناسب با هدف خود به جستجوی مناسب ترین آموزشگاه بپردازید. این نکته را در نظر داشته باشید که اهداف آموزشی هر آموزشگاه می تواند متفاوت باشد اما در هنگام جستجوی آموزشگاه مناسب خود حتما به سابقه آموزشی آن آموزشگاه و میزان اعتبار نام موسسه مورد نظر، میزان دستیابی زبانآموزان به اهداف خود و میزان رضایت سایر زبان آموزان از خدمات آن توجه کافی داشته باشید.
ما اینجا در آکادمی زبان دیاکو همواره سعی کردهایم تا رسالت آموزشی خود را به نحو احسن انجام دهیم. خرسندیم که در چهارده سال اخیر توانستهایم به اعتماد هزاران زبانآموز مشتاق و علاقهمند پاسخ مثبت دهیم و آنها را به اهداف آموزشیشان برسانیم. در دیاکو تلفیقی از مدیریت هوشمندانه، کادر علمی مجرب، فضای آموزشی استاندارد، کتب آموزشی جدید و تنوعی از دورههای آموزشی همراه با تعهد، مسئولیت و خدمات متمایز را به چشم میبینید. در خصوص هر هدفی که از یادگیری زبان دارید با مشاورین مجرب ما در دیاکو تماس حاصل نمایید.